رضای عشق

در اینجا با عشق مولا امام رضا سایر ائمه سعی به درج مطالبی در این رابطه خواهیم داشت.

فضیلت عقل از منظر حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(علیهما السلام)[
ساعت ٤:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۳٠   کلمات کلیدی: مقاله

فضیلت عقل از منظر حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(علیهما السلام)

1

استدلال از طریق مبادی عقلی در کلام حضرت رضا(علیه السلام)

اساساً قرآن کریم ندا سر می‌دهد که هدف از وجود انسان عبادت است.[۱] انسان عابد کسی است که به غایت خلقت خود رسیده است و در مقابل، انسان منکر و شریر آن کسی است که همچون سوارکار درمانده‌ای، نه مرکوبی باقی گذاشته، نه مسافتی پیموده است.
عبادت دارای مراتبی است که بالاترین مرتبه آن تفکر در مبدأ حقایق اشیا و علت پدیدآورنده و مدبّر آن هاست. چنان که حضرت رضا(علیه السلام) می‌فرماید: لیس العبادة کثرة الصلاة و الصوم، إنّما العبادة التفکّر فی أمر الله عزّ وجلّ[۲] ؛ عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست، بلکه عبادت تفکر در امر خدای والاست. زیرا تفکر دربارهٴ معبود قهراً عبادت عملی را به همراه می‌آورد؛ ولی این علم و آن عملی که به دنبال آن می آید، در یک درجه ارزش نیستند. زیرا علم اصل است و عمل فرع آن؛ علم درخت طوبی است و عبادت بدنی، میوهٴ آن. چنان که حضرت رضا(علیه السلام) می‌فرماید: إنما العلم حیاة القلوب من الجهل و ضیاء الأبصار من الظلمة و قوة الأبدان من الضعف. یبلغ بالعبد منازل الأخیار و مجالس الأبرار و الدرجات العُلی فی الدّنیا و الآخرة. الذّکر فیه یعدل بالصیام و مدارسته بالقیام، به یطاع الرّب و یُعبد و به توصل الأرحام و یعرف الحلال من الحرام، العلم أمام العمل و العمل تابعه یلهم به السّعداء و یحرمه الأشقیاء، فطوبی لمن لم یحرمه الله منه حظّه[۳] ؛ علم قلبها را از جهل بیرون می‌سازد و به آنها حیات می‌بخشد و دیدگان را از تاریکی بیرون می‌آورد و به آنها نور می‌دمد. علم، بدنها را از ضعف و ناتوانی می‌رهاند و به آن نیرو می‌بخشد. علم، بنده را به جایگاه شایستگان و مجالس نیکان و درجات عالی دنیا و آخرت می‌رساند. مذاکره علمی، معادل روزه‌داری است و تدریس علم، همسان نماز است. به واسطه علم، پروردگار اطاعت و عبادت می‌شود و به واسطه علم صله رحم محقق، و حلال و حرام شناخته می‌شود. علم، پیشگام عمل است و عمل پیرو آن، سعادتمندان از علم بهره‌ می‌گیرند و شقاوتمندان از آن محرومند، خوشا به حال کسی که خداوند بهره علم را بر او حرام نکرده است. این امور در بیان محاسن علم، بدان دلیل است که اصل وجود هر انسانی خرد اوست و علم سبب می‌شود انسان خردمندتر شود. بنابراین اصل انسان همن علم است، اصلی که انسان باید به آن برسد.حنانه: حضرت رضا(علیه السلام) می‌فرماید: ضالّة المؤمن[۴] ؛ علم گمشدهٴ مؤمن است که در باغ ولایت پنهان گشته است. از این رو مؤمن باید در آن باغ رود تا گمشده‌اش را بیابد. چنان که حضرت رضا(علیه السلام) می‌فرماید: رحم الله امرء أحییٰ أمرنا؛ خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. به ایشان عرض شد: چگونه امر شما را زنده می‌کند؟ حضرت رضا(علیه السلام) در پاسخ فرمود: یتعلّم علومنا و یعلّمها الناس، فإنّ الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا[۵] ؛ کسی که علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم بیاموزد، امر ما را زنده کرده است، چون اگر مردم از سخنان زیبای ما آگاه گردند، قطعاً از ما پیروی خواهند کرد.


تبریک سالگرد ازدواج حضرت زهرا (س) حضرت علی (ع)
ساعت ٤:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٢٢   کلمات کلیدی: قطعه ادبی


سالروز ازدواج حضرت علی (ع)وفاطمه زهرا (س)مبارکباد

لباس عروسی مولا حضرت زهرا(س)

یکی ازشبهای سال دوم هجرت است ،عجیب است که ستارگان همچون نورافکنهای خیره کننده ایی مدینه را روشن نموده اند درزمین همه درحال جشن و شا دی هستنداما انگار درآسما نها شادی بیشتری موج میزند،ملائکه فوج فوج به سوی زمین در حرکتند از سویی جبرییل با هفتاد هزار ملک از سوی دیگر اسرافیل با هفتاد هزار ملک واز سوی دیگری میکاییل با هفتاد هزار ملک،در حالیکه تاجهای گلی دردست دارند.
خدایا مگر چه خبر است ،انگار تمام هستی در حال جشن وسرور هستند وعالم آفرینش به جنبش آمده وکل موجودات درحال پایکوبی هستند ، آری امشب قرار است زنی از دامان پاک خدیجه به خانه شویش برود، آنکه پیامبر جز با دیدن او صبح وشام آرام نمیگیرد ،آنکه مقامش از کل پیامبران بالاتراست،آنکه ولی است اما درمسند ولایت نیست، انکه زهره آسمانهاست وتکوین هستی به خاطر اوست  وچه زیبا در شعر آمده است:
درازل پرتو حسنت زتجلی دم زد                    
                                      عشق پیدا شد وآتش به همه عالم زد
به هر حال زهراست که به خانه علی (ع)میرود ،مرد شمشیر وشهامت ،مرد عبادت وعطوفت ،مرد سخاوت وشجاعت ،یعنی انسانی با تمامی ابعاد الهی ،انسان کامل و او به این انتخاب خویش افتخار میکنداما دلش کمی غمگین است زیرا که مادر ندارد اما پیامبر انیس ومونس او، براین غم هم چاره اندیشیده است ام سلمه را برای کمک او فرستاده است..
ام سلمه به او لباسی را میدهد که هدیه مادر برای شب عروسی اوست،نگاهی به آن می اندازد.... چقدر برایش عزیز است ....یادخاطرات تلخ شعب ابیطالب می افتد....آزار واذیت یاران پدر گرامی اش وتشنگی وگرسنگی آن دوران اشک در چشمانش حلقه میزند که بعد آن واقعه  مادر را از دست داده بود وحال چقدر به او نیاز داشت  .....
به هر حال لباس را به تن می پوشدو آماده حرکت .... زنان بنی هاشم با هلهله تنها دخت پیامبر عزیز شان را همچون صدفی در آغوش گرفته وشادی کنان بدرقه اش میکنند ناگاه زنی که لباسی مندرس برتن دارد راه را بر او می بندد چه شده ؟...با آه وافسوس :زهرا (س)جان من لباسی در بر ندارم مرا کمک کن ....
 زنان سعی دارند او را دور کنند که مولا به سمت او برمیگردد هاله ایی از اشک چشمانش را پوشانده است : نگران نباش لختی درنگ کن ..
همه منتظرند... در مقابل چشمان حیرت زده اطرافیان دوباره باز میگردد لباس تنش ، تنها یادگار مادر عزیزش را از تن در می آورد ....
در اندیشه است .... آیا ازمن پذیرفته میشود :خدایا از من راضی باش که رضای تورا بر همه چیز ترجیح میدهم....
به سمت زن برمیگردد لباس را به او میدهد وهمه در تعجب ....چرا لباسی دیگر به آن زن نمی دهد
چرا ؟ زیرا که او الگو واسوه است برای تمامی زنان ومردان در تمامی اعصار وقرون ، که او دخت نبوت همسر ولایت ومادر امامت می باشد واوست که الگویی برای دل کندن از وابستگیهاارائه میدهد واین آخرین بار نخواهد بود که او درتمامی لحظات زندگی وقتی که خود وخود خواهی وحتی فرزند خواهی مطرح است فقط خدا را میبیند وآنچه که رضای اوست را میجوید.
با این حرکت علاوه بر تحسین یاران رسول الله (ص)با تحسین ملائکه نیز روبرو میشود ...
او در حالی که رضای خداوند ودعای خیر زن ژنده پوش را همراه داشت با فوج ملائکه به سوی خانه همسرش روانه میگردد.
مهدیه

جهان در آجهان در آستانه ظهور
ساعت ٤:٤٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۱٤   کلمات کلیدی: مقاله
جهان در آستانه ی ظهور
شیخ علی کورانی

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی کورانی محقق و نویسنده

جهان در زمان ظهور چه وضعیتی دارد؟

بحران‌ها، جنگ‌ها و شورش‌های عصر ظهور چه مناطقی از جهان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

 


در مدت زمان قبل از ظهور چه سرزمین‌هایی دستخوش آشوب و بحران خواهند بود؟

آیا ما می‌توانیم کشتارهای کنونی شیعیان را در نهایت زمینه‌ساز شورش سفیانی بدانیم؟

اشاره:

در بعد از ظهر یک روز کاری، به دفتر «مؤسّسة مصطفی العالمیه» در شهر مقدس قم رفتیم و با روی گشادة استاد و محقّق لبنانی‌الاصل جناب حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی کورانی مواجه شدیم. بیشتر خوانندگان موعود با این چهرة شناخته شدة مطالعات مهدوی آشنا هستند. مجموعة گران‌سنگ «معجم احادیث الامام المهدی(ع)» (در 8 جلد)، کتاب عصر ظهور (که به زبان‌های عربی، فارسی، اردو و... ترجمه و منتشر شده است)، معجم موضوعی روایات امام مهدی(ع) و مقالات متعدّد در حوزة مهدویت، از آثار قلمی ایشان است. خودشان دلیل عزیمت به ایران را این می‌دانند که انقلاب اسلامی ایران، تنها حرکت زمینه‌ساز مشرق‌زمین برای ظهور امام مهدی(ع) است. گفت‌وگو به زبان عربی انجام شد و موضوع آن نیز به تناسب ویژه‌نامة این شماره، به سرزمین شام و کشور سوریه اختصاص پیدا کرد. امیدواریم بتوانیم در آینده، ادامة این گفت‌وگو را دربارة دیگر سرزمین‌های اسلامی درگیر در واقعة ظهور، تقدیم خوانندگان گرامی کنیم. إن‌شاءالله


 از استاد و محقق گرامی آقای کورانی سپاسگزاریم که به رغم مشغلة فراوان در ایران و لبنان، ما را به حضور پذیرفتند. لطفاً برای آغاز گفت‌وگو، بفرمایید جهان مقارن ظهور چه وضعیتی دارد؟

 اگر به آن دسته از روایات رسول خدا و اهل بیت طاهرینش(ع) دربارة وقایع و حوادث مقارن ظهور امام زمان(ع) بنگریم و بر آن اساس، وضعیت عالم را قبل و مقارن ظهور توصیف کنیم، درمی‌یابیم که در آن مقطع زمانی، فساد و ظلم و جور در همة جای عالم مشاهده می‌شود هر چند که از گذشته‌ها نیز ظلم و ستم در عالم وجود داشته است؛ خداوند متعال نیز می‌فرماید: «ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی النّاس»1 الآن می‌بینیم که فساد همه‌جا را ـ خشکی، دریا و فضا ـ فرا گرفته است. این از یک جهت و از جهت دیگر، روایات بیان می‌کنند که امام مهدی(ع) ظهور نمی‌فرماید تا آنکه نام آن حضرت(ع) ذکر لب مردم و انسان‌ها می‌شود. معنای این سخن آن است که مردم، محبّان و ثابتان بر امامت او ظهور آن حضرت را از خدا طلب می‌کنند و در انتظار ظهور ایشان لحظه‌شماری می‌کنند و دوستدار، مؤیّد و یاری‌کننده ایشان هستند. از جهت دیگر در مجموعه‌ای از روایات بیان شده که درون امت اسلامی جریان پابرجا و محکمی، منتظر ظهور ایشان هستند و برای ظهورشان زمینه‌سازی می‌کنند. بنابراین خبر ظهور ایشان در سراسر عالم پخش می‌شود.

در روایات ما، سه ویژگی برای عصر ظهور امام زمان(ع) برشمرده شده است: 1. ظلم و ستم فراگیر و فتنه‌ای که به هر خانه‌ای وارد می‌شود، 2. وجود دشمنانی که در حال تلاش مستمر هستند؛ مانند نواصب و دیگرانی که در عراق و دیگر مناطق سرزمین‌های اسلامی مشغول فعالیت علیه شیعه هستند و سپس سوریه را تصرّف می‌کنند و حکومت آنجا را می‌گیرند، 3. جریان یاران و مولیان امام(ع) که در سرزمین‌های اسلامی در حال تلاش هستند و یاد و نام امام مهدی(ع) را در عالم پراکنده می‌سازند. 


 بحران‌ها، جنگ‌ها و شورش‌های عصر ظهور چه مناطقی از جهان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد؟


تبریک ولادت امام رضا (ع)
ساعت ٦:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٧   کلمات کلیدی: مقاله

ضمن تبریک ولادت هشتمین امام شیعیان مطلب زیر را تقدیم میدارم.

سیره عملى و اخلاقى امام هشتم علیه السّلام

بى گمان دیده گشودن بر آفتاب کارى ناشدنى است، چونان که پریدن در آسمان بلند
شناخت خدایى مردان برخاسته از بوستان عترت، نه براى هر بال بشکسته اى شدنى ؛ چه آنان که بر آفتاب دیده گشوده اند جز سایه مژگان خویش ندیده و آنها که در آن آسمان پریده اند جز شکسته بالى خویش را نیافته اند.
با این همه شاید بتوان دیده بر پرتویى از آفتاب که بر زاویه اى تابیده است دوخت و در آن نشانها از حقیقت نور یافت که نور، همه یک گوهر است.
با چنین اعترافى به یکى از جنبه هاى پند آکنده حیات امام روى مى کنیم و دست کوتاه خویش را به دریاى ناشناخته کرانه «خوى ستوده امام» فرو مى بریم تا مرواریدى چند برگیریم و فراروى گذاریم:

عبادت امام
براى آنان که بودن را مفهومى جز بنده بودن ندانند، پرستش نه یک «تکلیف»، بلکه معناى زندگى و راز جاودانگى است. در نگاه آنان خدا پرستیدن نه یک واجب است که باید از سر گذراند و برائت ذمّه حاصل کرد، بلکه شهد شیرینى است که باید چشید و در آن روح بودن و ماندن را یافت.
از این روى ، اگر درباره خداپرستى این گونه کسان که امام پیشاپیش همه آنان است سخنى گفته شود سخن از «اندازه عبادت» نیست، بلکه سخن از «چگونگى » است. آنان بنده بودن را مایه افتخار، بندگى کردن را مایه سربلندى ، و سر فرود آوردن در برابر خواست آشکار و پنهان خداوند را اساس سرافرازى شمرند.
این معناى سخن هشتمین امام است که گوید: «به بندگى خدا افتخار مى کنم».(1)
همین حقیقت است که بدخواهان او را ناخواسته بر آن مى دارد که اعتراف کنند او پرستشگرترین همه زمینیان است (2)
و در میان همه فرزندان عبّاس و على علیه السّلام بافضیلت تر، پرهیزگارتر، دیندارتر و شایسته تر از او ندیده اند.(3)
در پرتو توجّه به چنین برداشتى از مفهوم عبادت در نظر امام است که مى توان براى خواندن هزار رکعت نماز در شبانه روز، سجده هاى طولانى پس از نماز صبح، روزه هاى مکرّر، شب زنده داریهاى پر رمز و راز و همدمى همیشگى با قرآن تفسیرى شایسته یافت،
یا به درک حقیقت این سخن نایل آمد که کسى درباره آن حضرت مى گوید: «به خداوند سوگند مردى ندیدم که بیش از او از خدا پروا کند، بیش از او در همه اوقات به یاد خدا باشد، و بیش از او از خدا بترسد».(4)


زندگینامه حضرت معصومه(س)
ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: مقاله

 

نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از یک مادر هستند.

ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است. دیرى نپایید که در همان سنین کودکى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.

در سال ٢٠٠ هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگى کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.

محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.

سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند. همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد.

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.

بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا که معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است.

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢۵۶ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد.

ازسایت حضرت معصومه

 


حیات اجتماعی امام رضا (ع)
ساعت ۸:٢٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: مقاله

حیات اجتماعى امام رضا علیه السّلام

دوران حیات و امامت امام هشتم اوج گیرى گرایش مردم به اهل بیت و دوران گسترش پایگاههاى مردمى این خاندان است.(1)
چنان که مى دانیم امام از پایگاه مردمى شایسته اى برخوردار بود و «در همان شهر که مأمون با زور حکومت مى کرد او مورد قبول و مراد همه مردم بود و بر دلها حکم مى راند... نشانه ها و شواهد تاریخى ثابت مى کند که (در این دوران) پایگاه مردمى مکتب على علیه السّلام از جهت علمى و اجتماعى تا حدّى بسیار رشد کرده و گسترش یافته بود. در آن مرحله بود که امام علیه السّلام مسئولیت رهبرى را به عهده گرفت.»
(2)
گرچه که در دوران امامت امام رضا علیه السّلام دو مرحله فعالیّت در سالهاى خلافت هارون و سالهاى خلافت مأمون را مى توان از یکدیگر جدا کرد و براى هر یک از این دو مرحله ویژگیهایى متمایز از دیگرى یافت، اما اگر به ویژگى عمومى این دوران بنگریم، خواهیم دید «هنگامى که نوبت به امام هشتم علیه السّلام مى رسد... دوران، دوران گسترش و رواج و وضع خوب ائمه است و شیعه در همه جا گسترده اند و امکانات بسیار زیاد است که منتهى مى شود به مسأله ولایتعهدى . البته در دوران هارون، امام هشتم در نهایت تقیّه زندگى مى کردند. یعنى کوشش و تلاش را داشتند، حرکت را داشتند، تماس را داشتند، منتهى با پوشش کامل... مثلاً دعبل خزاعى که درباره امام هشتم در دوران ولایتعهدى آن طور حرف مى زند دفعتاً از زیر سنگ بیرون نیامده بود. جامعه اى که دعبل خزاعى مى پرورد یا ابراهیم بن عبّاس را که جزو مدّاحان على بن موسى الرضاست، یا دیگران و دیگران را، این جامعه بایستى در فرهنگ ارادت به خاندان پیغمبر سابقه داشته باشد. چنین نیست که دفعتاً و بدون سابقه قبلى در مدینه و در خراسان و در رى و در مناطق گوناگون ولایتعهدى على بن موسى الرضا علیه السّلام را جشن بگیرند. اما قبلاً چنین سابقه اى نداشته باشد. آنچه در دوران على بن موسى الرضا علیه السّلام یعنى ولایتعهدى پیش آمد نشان دهنده این است که وضع علاقه مردم و جوشش محبّتهاى آنان نسبت به اهل بیت در دوران امام رضا علیه السّلام خیلى بالا بوده است. به هر حال بعد هم که اختلاف امین و مأمون پیش آمد و جنگ و جدال بین خراسان و بغداد، پنج سال طول کشید همه اینها موجب شد که على بن موسى الرضا علیه السّلام بتوانند کار وسیعى بکنند که اوج آن به مسأله ولایتعهدى منتهى شد.»

 


فضایل وکرامات امام رضا(ع)
ساعت ۸:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: مقاله

فضائل و کرامات امام رضا علیه السلام

 

شخصیت ملکوتی و شامخ علمی و زهد و اخلاق حضرت رضا علیه السلام و ا عتقاد شیعیان به او سبب شد که نه تنها در مدینه بلکه در سراسر دنیای اسلام به عنوان بزرگترین و محبوبترین فرد خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله مورد قبول عامه باشد و مسلمانان او را بزرگترین پیشوای دین بشناسند و نامش را با صلوات و تقدیس ببرند. چونان نیاکان وارسته اش، از مقام علمی والایی برخودار بود، تا آن جا که وی را عالم آل محمد لقب داده اند. بیست و چند سال بیش نداشت که در مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله به فتوی می نشست. علمش بی کران و رفتارش پیامبر گونه و حلم و رأفت و احسانش شامل خاص و عام می گردید. کسی را با عمل و سخن خود نمی آزرد، تا حرف مخاطب تمام نمی شد سخنش را قطع نمی کرد. هیچ حاجتمندی ر ا مأیوس باز نمی گرداند. در حضور مهمان به پشتی تکیه نمی داد و پای خود را دراز نمی کرد. هرگز به غلامان و خدمه دشنام نداد و با آنان می نشست و غذا می خورد. شبها کم می خوابید و قرآن بسیار می خواند. اکثر شبهایش را از سر شب تا صبح بیدار بود . شبهای تاریک در مدینه می گشت و مستمندان را کمک می کرد. در تابستان بر حصیر و در زمستان بر پلاس زندگی می کرد. نظافت را در هر حال رعایت می فرمود و عطر و بخور بسیار به کار می برد. عادتا جامه ارزان و خشن می پوشید ولی در مجالس و برای ملاقاتها و پذیرائی ها لباس فاخر در بر می کرد. غذا را اندک می خورد و سفره اش رنگین نبود. در هر فرصت مقتضی، مردم را به وظائف خود آگاه می کرد. [1]

این نمایه با 6 مقاله برخی از  فضائل و مناقب ثامن الائمه را بیان می نماید .


 دائرة المعارف تشیع ، ج10 ، ص 366 و 367 و کتاب اهل بیت عرشیان فرش نشین ص 452و کتاب امام علی بن موسی الرضا منادی توحید و امامت ص 39-34 .


به خاک افتادن (سجده )
ساعت ۸:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: مقاله

به خاک افتادن (سجده)

 

بدن شما هر روز مقدار زیادی امواج الکترومغناطیس دریافت می کنداین امواج  را شما از وسایل الکتریکی مختلفی که استفاده می کنید، دریافت می کنید.

این امواج را از طریق لامپهای الکتریکی که حتی یک ساعت جریان آنها قطع نمی شود، دریافت می کنید

شما یک منبع هستید که مقادیر زیادی امواج الکترومغناطیسی را دریافت می کنید، به عبارت دیگر شما با امواج الکترومغناطیس شارژ می شوید بدون اینکه آگاهی  داشته باشید

شما دچار سردرد می شوید، احساس راحتی نمی کنید.حالت تنبلی درعمل و رنج و زحمت را در جاهای مختلف احساس می کنیدوقتی که بعضی از این علائم را احساس می کنید ، فراموش نکنید

راه حل چیست؟

یک دانشمند مسلمان از اروپا تحقیقی انجام داد و نتیجه گرفت که بهترین راه برای  برداشتن این امواج از بدن این است که پیشانی خود را روی زمین قرار دهید، بطوریکه زمین بارهای الکترومغناطیسی مضر را از بدن شما تخلیه می کند.

این عمل مانند تخلیه سیگنالهای الکتریکی مثبت (مانند رعد و برق) در ساختمان سازی است که از طریق زمین انجام می شود.

بنابراین با گذاشتن پیشانی روی زمین سیگنالهای الکتریکی مثبت تخلیه می شوند.

آنچه این تحقیق را بیشتر شگفت انگیز میکنداین ایست که: پیشانی خود را بهتر است روی شن بگذارید

هیجان تر وقتی می شود که:


ماجراى ولایتعهدى
ساعت ۸:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: مقاله

ماجراى ولایتعهدى

هر چند برخى مى کوشند مأمون را شیعه جلوه دهند و با آوردن شواهدى این ادعا را ثابت کنند (1)، اما حقیقت آن است که مأمون براى نجات خود و براى نگه داشتن خلافت در دست خویش و نیز بدان هدف که خلافت در میان فرزندان پدرش بماند، شیوه اى تازه و شگفت که تا آن زمان ناشناخته و نامأنوس بود در پیش گرفت... او تنها پس از اندیشیدنى بسیار و پس از ارزیابیهایى فراگیر و دامنه دار درباره اوضاعى که در آن مى زید و مشکلاتى که با آنها رویاروى مى شود به چنین چاره اى دست یافت.(2)
او براساس نقشه خود، از سویى با احترام گذاشتن به خلفا و صحابه در به دست آوردن اعتماد اهل سنّت کوشید، از سویى با بیزارى جستن از معاویه و اعمال او از پشتیبانى ناراضیان شوریده بر حکومت اموى بهره گرفت، و از سویى دیگر با فراخواندن امام رضا علیه السّلام به مرو، مرکز خلافت،ـبه گمان خودـبراى به دست آوردن اعتماد و طرفدارى شیعیان، که در آن دوران از پایگاه و نفوذ خوبى برخوردار بودند راه گشود.
او بدین ترتیب نبرد سیاسى پنهانى را علیه شیعیان آغاز کرد و خواست آنچه را پدرش با زندانى کردن امام کاظم علیه السّلام در زندانهاى بغداد به دست نیاورده بود از طریق محبوس کردن فرزند او در قصرهاى پرشکوه حکومت فراچنگ آورد.


بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)
ساعت ۸:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: عکس

                                             


امام مهدی(عج) در سخن امام رضا(ع )
ساعت ۸:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: حدیث

امام مهدی(عج) در سخن امام رضا(ع   )                             

 

دعبل خزاعی(شاعر نامدار شیعی)می گوید:قصیده ی خود را در حضور امام رضا(ع) خواندم،چون به این شعر ها رسیدم:امامی از آل محمد(ص)،به یقین،خروج  خواهد کرد،او به تایید اسم اعظم الهی و برکت نصر آسمانی به پا می خیزد و حق و باطل را از هم جدا می کند و همه را بر شادخواریهاو کین توزیها،کیفر می دهد.(در این هنگام)امام رضا(ع) به شدت گریست،آنگاه فرمود:« ای دعبل!روح القدس به زبان تو سخن گفته است.آیا می دانی این امام چه کسی خواهد بود؟»گفتم:نه(شخص اورا نمی شناسم)،لیکن شنیده ام که امامی از شما خاندان پیامبر خروج می کند و زمین را از عدل و داد لبریز می سازد.امام رضا(ع) فرمود:«پس از من فرزندم محمد«جواد» امام است.پس از محمد فرزندش علی،امام است.پس از علی(هادی) فرزندش حسن،امام است و پس از حسن(عسگری)،فرزندش،حجت قائم خواهد بود.اوست که در زمان غیبت(مردمان)چشم به راه اویند و در زمان ظهور همه مطیع او گردند.او زمین را پر از عدل و داد می کند،پس از آن که پر از ظلم و ستم شده باشد...(11)

 


یا ضامن آهو
ساعت ۸:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: شعر

  یا ضامن آهو                       

 بی نام ونشانیم یا ضامن آهو
 بی شوکت و شانیم یا ضامن آهو
 
از شان تو گوییم شوکت ز تو جوییم
نام از تو ستانیم یا ضامن آهو

حیران شد گانیم خسران زد گا نیم
جویای زمانیم یا ضامن آهو

دوریم ز رویت بگذار به کویت
یک چند بمانیم یا ضامن آهو

 داریم هوایت بگذار به پایت
اشکی بفشانیم یاضامن آهو

بگذار به خاکت تن را بفشا نیم
جان را برها نیم یا ضامن آهو

آورده به لب جان دل داده به طوفان
موج  حد ثانیم یا ضامن آهو  

سر بر سر دست است جان دل به تو به بسته است
خسته دل و جانیم یا ضامن آهو

سوزدل ما را بنشان بنشینیم
بنشین بنشا نم یا ضامن آهو

کاهی سرخاکی خاکی به مغاکی
بی نام و نشانیم یا ضامن آهو

شاعر : مظاهر مصفا      

 

 


عکس
ساعت ۸:٠٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤   کلمات کلیدی: عکس